prof Valpey mówi o eko-wioskach.

Wczoraj, podczas sielankowej niedzielnej atmosfery nagrałem krótki wywiad z prof. Valpeyem.
Pod filmem znajduje się tekst z polskim tłumaczeniem. Zapowiada się że będę kręcił i publikował więcej filmików. Zapraszam zatem do subskrybowania mojego kanału youtube

Pytanie: Angażujesz się w działalność na rzecz promowania eko-wiosek, czy mógłbyś powiedzieć nam dlaczego eko-wioski są tak ważne, jeżeli są ważne?

Z pewnością eko wioski są bardzo ważne, myślę że są one koniecznością w obecnych czasach. Odwiedziłem wiele społeczności farmowych na świecie o różnym poziomie sukcesu. Cechą charakterystyczną tych społeczności, które osiągnęły sukces jest to że przybrały postać eko-wioski.

Wydaje mi się że to jest oczywiste dla każdego kto zastanawiał się nad tym że kierunek w którym zmierza świat oparty na rozwoju ekonomicznym nie ma przed sobą przyszłości, i że są to symptomy chorobowe, a choroba jeżeli nie jest leczona prowadzi do śmieci. Wszyscy odczuwamy to że cała planeta jest zagrożona. Niektórzy ludzie mówią że wizja zagłady jest nadmiernie apokaliptyczna, lecz myślę że większość ludzi rozumie że potrzebne są drastyczne zmiany w niedalekiej przyszłości aby świat mógł stabilnie funkcjonować.

Dopóki pewna grupa ludzi nie przekroczy etapu rozmawiania o problemach oraz możliwościach ich rozwiązań i dopóki sami nie staną się „rozwiązaniem problemu”, wówczas nie będzie przykładów dla tych którzy nieco bardziej się wahają, zachęcających ich do podjęcia niezbędnych zmian.

W projektach eko-wioskowych inspiruje mnie to, że widzimy niewielką liczbę ludzi (lecz bardzo znaczącą grupę), którzy postanawiają zmienić swój styl życia w radykalny sposób, chcą żyć nie wyrządzając szkody otoczeniu, w spokoju, w sąsiedztwie natury i w społeczności osób o podobnym nastawieniu.

Jeżeli ci pionierzy osiągną sukces w jakimkolwiek aspekcie, może to zaowocować olbrzymim wpływem na sposób myślenia większości ludzi – „O może to jednak działa, może ja również mogę się w coś takiego zaangażować”. Więc jedna rzecz prowadzi do kolejnej i mogą nastąpić bardzo znaczące zmiany na świecie. Dobre rzeczy rodzą się jako małe… Dziękuję bardzo.

About Artur Jan Milicki

wolnomyśliciel, społecznik, praktyk i promotor kooperatyzmu, otwartej kultury, ekoosadnictwa, lokalnej samowystarczalności, rozwoju osobistego oraz społecznej i duchowej wolności. Współtwórca „Akademii Bosej Stopy”, autor książki „Człowiek na Ziemi”, naturalny budowniczy, zdun, projektant pieców.

One response to “prof Valpey mówi o eko-wioskach.”

  1. Rafkoo says :

    Witam!

    Ma partnerka i ja już od dawna myślimy o zamieszkaniu w ekowiosce.
    Naszym głównym zmartwieniem jest znalezienie osób, z którymi czulibyśmy się dobrze we wspólnocie, a które nie przejawiałyby ekstremizmu światopoglądowego oraz wygenerowanie jakiegokolwiek przychodu pozwalającego na „godne życie”.
    (tak,tak wiem ze teraz potrzebna by była definicja”godnego życia, ale to temat na dłuższą dyskusję).

    Jestem „wstrętnym mięsożarłokiem” i nie zamierzam tego zmieniać (grupa krwi i żywienie). Poprzez taką postawę w większości przypadków spotykam się z ostracyzmem ze strony niektórych społeczności.

    Światopoglądowo jestem zdecydowany i nie potrzebuję uzasadniania słuszności modelu eko-społeczności. Wyścig szczurów już porzuciłem, niestety wykształcenie związane mam mocno z przemysłem chemicznym i zastanawiam się (i boję) jak zarobkować żyjąc w ekowiosce.

    Myślę, że to obawy nie tylko moje, lecz większości osób, które zastanawiają się nad alternatywą dla społeczeństwa „permanantnego rozwoju gospodarczego”.

    pozdrawiam
    mając nadzieję, że forum ekowioska.pl „powstanie z martwych”

    Rafał

Skomentuj

